Motivační rozhovory I (základní dovednosti) s lektorem Ladislavem Ptáčkem


Vzdělávací program je určený pro pracovníky začínající v oblasti pomáhajících profesí či absolventy škol.

Zájemci mohou dále rozšířit své znalosti v kurzu Motivační rozhovory II. a Motivační rozhovory III.

Charakteristika kurzu

Kurz Motivační rozhovory I. zprostředkovává frekventantům základní komunikační, verbální i neverbální dovednosti, nutné k aplikaci metody Motivačních rozhovorů. Vede frekventanta k navýšení sebe náhledu v případové práci, učí vést rozhovor vědomě, rozumět právě aplikované intervenci, vlastním tendencím i předsudkům. Kurz pracuje s termíny jako profesní vztah, hranice rolí, bezpečné nastavení vztahu s klientem, práce s odporem. Učí pracovníky, jak zahájit, vést a ukončit spolupráci s klientem tak, aby při práci nalézali motivační zdroje klienta a v průběhu práce s klientem na místo kontroly aplikoval pomoc. motivačních intervencí a jejich základních konceptů. Kurz je vhodný pro pracovníky začátečníky či absolventy škol.

Samotným technikám a metodám Motivačních rozhovorů založených na zkušenostech irských adiktologických odborníků Johna Lundberga a Thomase Larkina  se bude věnovat  následující kurz Motivační rozhovory II. (principy motivačních rozhovorů). 

Struktura kurzu

  • Jaké důvody vedou člověka k tomu, aby začal uvažovat o změně svého chování.
  • Historie a východiska přístupu Motivační rozhovory – podle W.R. Millera a S. Rolnicka.
  • Předsudky, motivace, stimulace, pomoc, kontrola – kritéria.    
  • Naslouchání, reflexivní naslouchání, podněcování, shrnování.
  • Neverbální komunikace.
  • Práce s otázkami, otevřené otázky, vhodné načasování, problematika jazyka.
  • Komunikace, překážky na cestě v komunikaci.  
  • Nástroje udržení hranice profesního vztahu pracovníka s klientem, etické normy, hranice organizace.
  • Hranice vymezené profesní rolí pracovníka, osobní hranice pracovníka.
  • Rizikové jednání, překračovaní vymezené hranice klientem pracovníkem.
  • Role mezi klientem a pracovníkem, rizikové role a jejich dopady na spolupráci pracovníka s klientem, profesní role.
  • Hodnocení klienta, zpětná vazba, kritéria motivující zpětné vazby.
  • Kasuistický seminář, aplikace získaných dovedností na cvičném případu práce s klientem.